Авторизація

Держатомрегулювання ініціює внесення змін до деяких Законів України


На розгляд Верховної Ради України винесено проекти законів України «Про внесення змін до деяких законів України у сфері використання ядерної енергії» №7471-д від 21.05.2018 та №5550-д від 21.05.2018.

Вищезазначені законопроекти спрямовані на здійснення державного регулювання у сфері використання ядерної енергії відповідно до міжнародних зобов’язань, узятих на себе Україною при ратифікації міжнародних конвенцій та при підписанні Угоди про асоціацію з ЄС. Прийняття цих законопроектів відповідатиме меті такого регулювання, а саме забезпечення ядерної та радіаційної безпеки, а державне регулювання у сфері використання ядерної енергії здійснюватиметься відповідно до законів України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» та «Про дозвільну діяльність в сфері використання ядерної енергії», які були прийняті з урахуванням вищезазначених зобов’язань України.

Зокрема, законопроектом № 7471-д від 21.05.2018 пропонується внести зміни до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» щодо обмеження поширення дії зазначеного Закону на нагляд за дотриманням вимог безпеки використання ядерної енергії та до Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» щодо непоширення дії цього закону на порядок видачі, переоформлення та анулювання ліцензій на провадження господарської діяльності у сфері використання ядерної енергії і проведення контролю за додержанням ліцензіатами вимог ліцензійних умов у зазначеній сфері.

Проектом Закону України № 5550-д від 21.05.2018 пропонується внести зміни до законів України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку», «Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії», «Про захист людини від впливу іонізуючого випромінювання», «Про видобування і переробку уранових руд» з метою їх приведення у відповідність до європейського законодавства та міжнародних стандартів безпеки, що діють в сфері використання ядерної енергії, зокрема, встановлюють вимоги до професійного та медичного опромінення, регулювання безпеки поводження з урановими рудами, забезпечення радіаційного захисту в ситуації існуючого опромінення.

Найбільший внесок в опромінення населення від штучних джерел іонізуючого випромінювання вносить опромінення за рахунок медичних процедур. При цьому, внесок медичного діагностичного опромінення в колективну дозу опромінення населення від штучних джерел може досягнути 80% (лише від флюорографічного скринінгу, що проводиться в Україні в рамках програми діагностики захворювання туберкульозом - 44%).

За даними Державного реєстру джерел іонізуючого випромінювання, в Україні використовується 10 069 рентгенівських діагностичних апаратів, що експлуатуються понад 30-60 років (для порівняння в європейських країнах термін експлуатації такого рентгенівського обладнання становить не більше 10 років). Наприклад, плівкові флюорографічні рентгенівські апарати заборонені в усіх країнах ЄС, а в Україну вони до цього часу продовжуються активно ввозитись.

За результатами інспекційних перевірок, що здійснюють державними інспекторами Держатомрегулювання, встановлюється, що результати вимірювання дозоформуючих параметрів апаратів та самі апарати, за своїми радіаційними характеристиками, не відповідають національним та європейським стандартам, що призводить до збільшення дози опромінення пацієнтів та погіршення якості діагностичної інформації.

Саме тому є дуже важливим використання в Україні лише тих джерел іонізуючого випромінювання (радіологічного медичного обладнання) для медичного опромінення, що відповідають міжнародним та національним вимогам та стандартам безпеки.

При цьому, мова не йде про заборону використання рентгенівських апаратів, що експлуатуються, та закриття рентгенологічних кабінетів. Прийняття запропонованих змін до законодавства (законопроект № 5550-д) забезпечить припинення ввезення і виробництво в Україні неякісного медичного радіологічного обладнання.